Veldlessen aan de Grensmaas

In Borgharen heeft grindwinning mogelijkheden geschapen voor nieuwe riviernatuur. Pioniersnatuur die kinderen tijdens de lessen met behulp van veldlesmaterialen ter plekke gaan ontdekken.

Het project start met een bezoek aan de klas. Zo worden de kinderen voorbereid op het verhaal over grindwinning, hoogwaterbescherming en natuurontwikkeling. Na de meivakantie gaan de groepen op pad en krijgen ze in het gebied bij Borgharen een scala aan opdrachten aangeboden. In groepen van vijf worden de kinderen door volwassene begeleid bij het zoeken naar o.a. planten, dieren, stenen en sporen. Opdrachtkaarten, loepjes, schepnetten, verrekijkers en binoculairs helpen hen om te focussen op de opdrachten. 

Vogels foerageren op de drooggevallen grindbanken. Om ze niet te verstoren kijken de kinderen er met verrekijkers vanaf een afstand naar. Aan de oevers liggen stenen, door regen met een modderlaag bedekt. Geen probleem voor de kinderen, die graag hun handen vuil maken. Even zoeken levert leuke en aparte vondsten op. De opdracht ‘speuren naar sporen’ vraagt meer struin-ervaring. Zo kunnen er in Borgharen heel wat beversporen gevonden worden.

Als de zon zich vaker laat zien zal ook de ruigte steeds meer in bloei komen. Mensen worden vrolijk van kleuren en als je tijdens een veldles ook nog bloemen mag plukken om natuurschilderijtjes of je eigen parfum mee te maken dan geeft dat extra plezier.                                                                                                                         
 
De Konik paarden en Galloway runderen zijn misschien wel de meest indrukwekkende bewoners van de gebieden. In de veldlessen leren kinderen over het gedrag van deze in het wild levende kuddes en welke invloed ze op de natuur hebben. Daarnaast krijgen de kinderen instructies over hun eigen gedrag ten opzichte van de grote grazers.

Ook mee doen?

Meer informatie of ook deelnemen aan de veldlessen? Neem contact op met Josien van Boekel via vanboekel@cnme.nl.